Februar måneds udstiller 2016

SAMSUNG CSC

MARIANNE LYDOM SCHULTZ
født 1951

Jeg er uddannet grafiker, tegner og keramisk formgiver. I en årrække har jeg arbejdet med illustrationer til og grafisk tilrettelæggelse af bøger. Sideløbende har jeg skrevet tre bøger om keramik og glas.

En tidlig interesse for stilistiske skulpturer, urbilleder og original indiansk keramik har ført mig på længere studierejser uden for Europa, blandt andet til Østen, Mellemamerika og senest New Zealand.

Motiverne i mine bronzeskulpturer peger i to retninger. Dels mod det arketypiske, det enkle grafiske udtryk og fuglenes mytiske verden. Dels peger de mod den inspiration, jeg henter i kvinders liv og livet som kvinde.

Hver skulptur står på en sokkel af keramik eller af kompakt glas, som samtidig er del af værket. Det lette pastelfarvede keramik eller det isgrønne, gennemsigtige glas i kontrast til den tunge og massive bronze. Blankpolerede felter i samspil med patinerede, rustikke overflader.

Jeg nyder at arbejde med denne spænding mellem materialernes udtryk og væsen. Hvis mine skulpturer giver beskueren en tilsvarende oplevelse af glæde, af en speciel gave eller af eventyr – så er min intention opnået.

Udstillinger
Kunst for alle, Ridehuset, Aarhus, 2013, 2014, 2015, 2016
Kunst for alle, Øksnehallen, København, 2011, 2012
Aarhus Kommune, Jægergården, Aarhus, 2002